Cum aflu ce se întâmplă cu copilul meu la grădiniță

children-playing-007

De multe ori am auzit părinții plângându-se că ai lor copii nu le povestesc ce se întâmplă la grădiniță. La întrebarea:”ce ai făcut azi la grădi?” fie primesc clasicul “bine”, fie “m-am jucat”, “am mâncat” sau alte răspunsuri eliptice.
Nevoia noastră ca părinți este să ştim mai multe despre cum s-a simțit, ce i-a plăcut sau ce nu i-a plăcut, cum s-a comportat el sau ceilalți sau cum reacționează doamna educatoare la diferite comportamente ale lui. Toate aceste informații ne par ascunse undeva în ființa aceasta mică şi prețioasă din fața noastră şi nu ştim cum să le accesăm.
Deşi ne dorim să avem încredere în copil şi să îi oferim mai multă independență, câteodată este necesar să aflăm ce i se întâmplă la grădiniță, în special dacă vedem sau simțim că este ceva schimbat la el. Dacă din copilul vesel şi jovial s-a transformat într-unul trist, abătut şi fără chef sau într-unul agresiv, este clar că ceva se întâmplă cu el.
Şi atunci cum facem să aflăm?

 

Răspunsul este simplu: ne jucăm de-a grădinița cu el. Aşteptăm un moment când suntem cu toții relaxați si cu mult timp la dispoziție şi propunem acest joc “de-a grădinița”. Întrebăm copilul cine vrea să fie: poate vrea să îşi joace propriul rol, al unui coleg sau pe al “doamnei”. Cei mai mulți îşi doresc să fie “doamna” căci în acest fel au ocazia să se echilibreze intrapsihic jucând rolul de putere. Este important sa îi lăsăm să îşi aleagă ei rolul pentru că orice ar alege este semnificativ. Apoi îl rugăm să ne dea şi nouă roluri (foarte important este să lăsăm copilul să ghideze jocul, el să ne dea rolurile, el să ne zică ce să facem sau unde să stăm). Putem aduce şi câteva animăluțe de pluş în rolul altor personaje. În acest joc copilul este regizorul şi actorul principal iar noi suntem actorii din rolurile secundare.
După ce începe jocul putem să fim creativi cu rolul nostru tocmai pentru a înțelege mai bine ce se întâmplă în mediul de la grădiniță. Dacă cel mic o joacă pe doamna educatoare atunci noi putem fi pe rând un copil foarte ascultător şi obedient care face numai ce zice doamna, apoi unul jucăuş şi energic şi în final unul agresiv, supărat sau trist, retras. Aşa vom afla care sunt reacțiile educatoarei sau ale colegilor la aceste comportamente.
Beneficiile acestui tip de joacă sunt multiple:
– creează o mai bună conectare cu membrii familiei
– copilul se simte în siguranță să arate ce simte în alte medii
– copilul îşi poate integra trăirile
– asumându-şi alte roluri copilul îşi lărgeşte perspectiva
– copilul poate câştiga noi modele de interacțiune

 Acest tip de joc ne arata ce trăieşte copilul nostru în alt mediu deoarece în această etapă de vârsta copiii învață prin imitație si pun în scenă comportamentele pe care le-au vazut în mod repetat la cei din jurul lor.

Acest instrument trebuie folosit cu multă grijă şi respect căci joaca reprezintă calea regală spre trăirile copiilor noştri. Nu trebuie să râdem de ei sau să folosim acest instrument pentru a-i forța să ne spună sau să ne arate ceva. Joaca este liberă şi total ghidată de copil iar noi suntem privilegiați că putem asista sau chiar fi incluşi în aceasta.

Spune-mi dacă şi cum te ajută joaca în relație cu al tău copil!

Spor la joacă!
Romelia

P.S. schimbările de comportament ale copiilor pot avea şi alte cauze decât ce se întâmplă la grădiniță. Acest tip de joacă are rolul de a ne oferi o modalitate în plus de a ne cunoaşte copilul mai bine dar nu trebuie absolutizat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *